Les músiques de les Gitanes de Sant Vicenç de Castellet
Les melodies
|
|
- La primera peça que dona inici a la Ballada popular de Gitanes és la Dansa, extreta de les músiques del Ball de Caldes, i que amb un caràcter cerimoniós ens recorda l'arribada dels picapedrers de Caldes de Montbui. Una dansa amb compàs de 3 pulsacions i estructurada en tres frases musicals de 8 compassos, que ens porta a fer un bonic passeig dansat per la plaça.
- L'entrada a plaça i coronació de la núvia es fan al ritme d'un bonic galop, introduït en les partitures de 1949 i anomenat "Pasdoble Catalunya". Aquesta peça, tan emblemàtica de les Gitanes de Sant Vicenç de Castellet, la trobem estructurada amb una introducció que musicalment va creixent, amb dues frases musicals de 16 compassos repetides, un enllaç de 12 compassos i una tercera frase de 12 compassos, tot amb compàs de 2 pulsacions i molt airós.
- Seguidament tenim els Entremesos. Els quatre primers balls ens recorden les antigues peces ballables de mitjan segle XIX. Totes tenen la melodia molt similar amb les versions de les Gitanes del Vallès, però mostren unes petites variacions melòdiques i rítmiques, que ja les trobem amb les primeres partitures del 1918 i que fan que siguin uns entremeosos diferents. Aquestes són:
Xotis
- Trobem una introducció, anomenada Dansa curta i amb compàs de 3 pulsacions. Seguidament, iniciem el tradicional Xotis, al compàs de 4 pulsacions, amb l'estructura de tres frases musicals de 8 compassos repetits. A la ballada de plaça s'interpreten de dalt a baix, 3 vegades, iniciant aquesta última amb el mut musical i incorporant-se la cobla de nou a la tercera frase musical.
Catxutxes
- S'inicia amb una melodia lenta de 8 compassos repetits, al compàs de 3 pulsacions, i unes petites diferències rítmiques, al compàs de 3 pulsacions, i unes petites diferències rítmiques amb les del Vallès, al final de la frase. Segueix a 3 pulsacions, però accelerant el tempo, dues frases de 8 compassos repetits, i amb la particularitat de la incorporació d'uns tresets rítmics a la melodia.
Contradansa
- Aquesta peça té dues parts ben diferenciades. La primera de 32 compassos a 2 pulsacions, amb una melodia molt cantable i lligada, que dona pas a la segona part de 8 compassos repetits, més rítmics i dinàmics.
Jota
- Una melodia ben airosa i rítmica, tradicional d'aquest estil de ball, ens va apropant al final. Aquesta la trobem estructurada amb tres frases musicals de 8 compassos repetides i tot al compàs de 3 pulsacions.
Vals jota
- Els Entremesos de les Gitanes de Sant Vicenç de Castellet acaben amb el tradicional Vals jota, que el trobem per primera vegada en les partitures de 1949. Aquest està estructurat amb tres frases musicals de 16 compassos repetits, molt airosos i rítmics, que es van combinant i que la instrumentació del mestre Agustí Cohí i Grau va fent créixer musicalment, fins a acabar amb una bonica i apoteòsica jota.
- Una altra de les peces que formen part de les Gitanes és la Maixurca, però que no es balla a plaça. Aquesta és completament diferent de la versió que es balla a les Gitanes del Vallès i la trobem per primera vegada a les partitures del 1949. Està estructura en tres frases musicals de 8 compassos repetits, amb el tradicional compàs de 3 pulsacions i una melodia, majoritàriament, amb el ritme de corxera amb punt de semicorxera tan característic de les masurques.
- Per acabar les Gitanes, ho tornem a fer amb un galop. Aquest, d'origen desconegut, s'introdueix a les Gitanes amb la nova instrumentació del 1989. Aquest amb una melodia ben cantable i al compàs de 2 pulsacions, el trobem estructurat amb una introducció i dues frases musicals de 16 compassos que es van repetint.
Marc Ballarà i Rodríguez