Les Gitanes a Sant Vicenç de Castellet
Els inicis (1907-1923)
L'esdeveniment que marca l'inici d'aquesta tradició a Sant Vicenç de Castellet, a la comarca del Bages, on fins a principis del segle XX aquest ball era absolutament desconegut, se situa en l'any 1907, quan una colla de picapedrers procedents de Caldes de Montbui (Vallès Occidental) que treballaven a Sant Vicenç van convèncer un grup de noies santvicentines per escenificar davant de tot el poble un ball típic de la seva localitat d'origen.
L'acte va tenir lloc el diumenge 10 de febrer del 1907 a la plaça de la Constitució —l'actual plaça de l'Ajuntament—, a les dues del migdia, i, tal com ho reflecteixen les cròniques de l'època, en aquest "gran ball de gitanos" van prendre part "la Còlla de picapedrers de la regió catalana", acompanyats "per distingides senyorètes d'aquèt poble". Sembla ser que el mateix dia que es va fer la primera ballada de gitanes a Sant Vicenç, se'n va fer una altra a Caldes de Montbui.
Aquells picapedrers calderins, sabent que no podrien assistir a les gitanes de Caldes, van organitzar una ballada a Sant Vicenç el mateix dia que es feia al seu poble d'origen. Potser era una mica de malenconia del seu poble, però poc es devien pensar les conseqüències de la seva enyorança.
Un picapedrer de Caldes anomenat Carmelo va fer de director, fet que li va proporcionar molta popularitat al poble. De la música se'n va encarregar l'orquestra Els Catalans, de Manresa.
Tan gran va ser l'expectació creada que els balcons, finestres i terrats de la plaça es van posar a lloguer: "Com aquèt ball tan popular en altres comarques catalanes no s'ha vist may a n'aquèt pòble, el seu anunci ha despertat gran curiositat y entusiasme, havèntse llogat y a bòn preu, els balcons, finestres y terrats de la Plassa de la Constitució. Dels pòbles del voltant vindrán també moltes famílies a presenciaro perque es una cosa nòva y segons diuen els que n'están enterats, es una diversió molt atractiva". L'actuació va resultar tot un èxit: "La Plassa de la Constitució, balcons y terrats del voltant, eren plèns d'espectadors, calculantse que no baixarien de 4.000 entre ells molts forasters".
L'acte va tenir lloc el diumenge 10 de febrer del 1907 a la plaça de la Constitució —l'actual plaça de l'Ajuntament—, a les dues del migdia, i, tal com ho reflecteixen les cròniques de l'època, en aquest "gran ball de gitanos" van prendre part "la Còlla de picapedrers de la regió catalana", acompanyats "per distingides senyorètes d'aquèt poble". Sembla ser que el mateix dia que es va fer la primera ballada de gitanes a Sant Vicenç, se'n va fer una altra a Caldes de Montbui.
Aquells picapedrers calderins, sabent que no podrien assistir a les gitanes de Caldes, van organitzar una ballada a Sant Vicenç el mateix dia que es feia al seu poble d'origen. Potser era una mica de malenconia del seu poble, però poc es devien pensar les conseqüències de la seva enyorança.
Un picapedrer de Caldes anomenat Carmelo va fer de director, fet que li va proporcionar molta popularitat al poble. De la música se'n va encarregar l'orquestra Els Catalans, de Manresa.
Tan gran va ser l'expectació creada que els balcons, finestres i terrats de la plaça es van posar a lloguer: "Com aquèt ball tan popular en altres comarques catalanes no s'ha vist may a n'aquèt pòble, el seu anunci ha despertat gran curiositat y entusiasme, havèntse llogat y a bòn preu, els balcons, finestres y terrats de la Plassa de la Constitució. Dels pòbles del voltant vindrán també moltes famílies a presenciaro perque es una cosa nòva y segons diuen els que n'están enterats, es una diversió molt atractiva". L'actuació va resultar tot un èxit: "La Plassa de la Constitució, balcons y terrats del voltant, eren plèns d'espectadors, calculantse que no baixarien de 4.000 entre ells molts forasters".